|
2008-03-23 13:06:26, vasárnap
|
|
|
Az alagút vége: csőd
Minden pénzt elnyel a pesti metróépítés
2008-03-23 09:09 Demokrata
Mióta a négyes metró épül, volt már földcsuszamlás, gázömlés és tűz is az építkezéseken. A feldúlt város főpolgármesterének legfőbb célja, hogy a világ minden bizonnyal legdrágább és leglassabban épülő metrója folyamatosan a figyelem középpontjában maradjon. A főváros napról napra kiszolgáltatottabb: gyakorlatilag a kivitelezők játékszerévé vált.
Mi lesz, ha az EU mégsem támogatja a budapesti négyes metró beruházását? Mi lesz, ha minden lehetőség kimerültén elfogy a pénz? Felvettük a hatalmas hiteleket, ráment minden tartalék, végül leáll az egész, úgy ahogy van, félig készen... Maradnak a gödrök, a földkupacok, meg egy félig kifúrt alagút. Készült erre az esetre vészforgatókönyv? És ki lesz a felelős, ha így alakul? És van-e kiút a kötbércsapdából?
A metróprojekt hivatalos honlapja szerint - a megjelent sajtóhírekkel ellentétben - a négyes metró Fővám téri állomása körül kialakult vita miatt nincs veszélyben a beruházás európai uniós támogatása. A metróépítő szakemberek minden olyan változatot elvetnek, amely előnytelen a fővárosnak, és amely esetleg kedvezőtlen hatást gyakorolna a jelenleg véglegesítés alatt álló támogatási kérelem elbírálására - olvasható a Metró Projekt Igazgatóság közleményében.
Csakugyan?
A Metró Projekt Igazgatósága szerint a Hídépítőnek meg kell építenie a teljes állomást, a jelenlegi szerződéses kereteken belül. Csúszást nem engednek. Az esetleges technológiaváltásra a fennálló szerződés lehetőséget biztosít a kivitelező számára, amennyiben ez a megbízó (BKV) számára nem jelent többletterhet vagy egyéb hátrányt.
Csakugyan?
A valóság ezzel szemben az, amint a Demokrata idei február 20-i száma beszámolt róla (A nagy metró-panama), hogy a Fővám téri állomás kivitelezője, a Hídépítő bejelentette, nem lesz kész az állomás nyárra, amikor a pajzs megérkezik. A kivitelező ezt követően írásban is bejelentette, hogy a 140 hetes vállalásával ellentétben a szerződött munkát csak 200 hét alatt, azaz több mint egy év csúszással tudja befejezni.
Ez a hatalmas csúszás bombaüzletnek ígérkezik. A Hídépítőnek napi 3 millió forintot kell fizetnie, ha nem készül el határidőre az állomás. Ha viszont a fúrópajzsot az állomás - mivel nincs kész - nem tudja fogadni, és emiatt az leállásra kényszerül, a BKV-t napi 50 millió forint kötbér terheli. Ennyi pénzt kap az alagútfúrást végző Bamco konzorcium. A Hídépítőnek és a Bamcónak közös a tulajdonosa: a Vinci Construction. Amely a kétféle csúszásért fizetendő kötbéren 47 millió forintot kereshet naponta. Számoljunk utána: a bejelentett csúszás 60 hét, azaz 420 nap a Hídépítő szerint. Naponta 47 millió forint kötbért tesz zsebre a konzorcium: az összesen 19 milliárd 740 millió forint.
Ez óriási botrány. Minden józan ésszel gondolkodó megrendelő ebben a helyzetben azonnali hatállyal felmondaná a szerződést, hogy elejét vegye a további zsarolásnak. Vagy úgy, ahogy van, kihagyná a Fővám téri állomást, amely alig 3 percre van a Kálvin téri metrómegállótól. A BKV-nak azonban ki tudja, miért, egyik megoldás sem tetszik.
Hernádi Zsuzsa
Teljes cikk: http://www.demokrata.hu/napi-hir/az-alagut-vege-csod
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: vészforgatókönyv, kötbércsapdából, metrómegállótól, földcsuszamlás, középpontjában, gyakorlatilag, többletterhet, építkezéseken, bombaüzletnek, sajtóhírekkel, közleményében, játékszerévé, leglassabban, elbírálására, kivitelezője, folyamatosan, bejelentette, alagútfúrást, vállalásával, construction, véglegesítés, igazgatósága, metróprojekt, beruházását, földkupacok, szerződéses, hídépítőnek, igazgatóság, lehetőséget, kivitelezők, kedvezőtlen, tulajdonosa, fúrópajzsot, ellentétben, szakemberek, metróépítés, alagút vége, pesti metróépítés, négyes metró, feldúlt város, világ minden, figyelem középpontjában, főváros napról, kivitelezők játékszerévé, budapesti négyes, hatalmas hiteleket, félig kifúrt, esetre vészforgatókönyv, metróprojekt hivatalos, megjelent sajtóhírekkel, beruházás európai, metróépítő szakemberek, Metró Projekt Igazgatóság, Metró Projekt Igazgatósága, Vinci Construction, Hernádi Zsuzsa,
|
|
|
|
alagút vége, pesti metróépítés, négyes metró, feldúlt város, világ minden, figyelem középpontjában, főváros napról, kivitelezők játékszerévé, budapesti négyes, hatalmas hiteleket, félig kifúrt, esetre vészforgatókönyv, metróprojekt hivatalos, megjelent sajtóhírekkel, beruházás európai, metróépítő szakemberek, jelenleg véglegesítés, teljes állomást, jelenlegi szerződéses, fennálló szerződés, kivitelező számára, valóság ezzel, nagy metró-panama, állomás nyárra, pajzs megérkezik, szerződött munkát, hatalmas csúszás, leállásra kényszerül, alagútfúrást végző, kétféle csúszásért, bejelentett csúszás, helyzetben azonnali, további zsarolásnak, vészforgatókönyv, kötbércsapdából, metrómegállótól, földcsuszamlás, középpontjában, gyakorlatilag, többletterhet, építkezéseken, bombaüzletnek, sajtóhírekkel, közleményében, játékszerévé, leglassabban, elbírálására, kivitelezője, folyamatosan, bejelentette, alagútfúrást, vállalásával, construction, véglegesítés, igazgatósága, metróprojekt, beruházását, földkupacok, szerződéses, hídépítőnek, igazgatóság, lehetőséget, kivitelezők, kedvezőtlen, tulajdonosa, fúrópajzsot, ellentétben, szakemberek, metróépítés, zsarolásnak, bejelentett, támogatása, veszélyben, változatot, gyakorolna, támogatási, szerződést, kimerültén, előnytelen, fővárosnak, metróépítő, amennyiben, megérkezik, konzorcium, számoljunk, kivitelező, legdrágább, csúszással, szerződött, csúszásért, határidőre, gondolkodó, kényszerül, felmondaná, megrendelő, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3451
- e Hét: 17681
- e Hónap: 28792
- e Év: 182288
|
|
|